van derby naar broome

Vrijdag, 2 juni 2023 – Van Derby naar Broome

Zoals al eerder aangegeven vertrekken we eerder dan eigenlijk gepland uit Derby. Om 6 uur zijn we wakker vanmorgen en fixen ons ontbijtje. Toch wel lekker dat je hier in Australië gewoon Goudse kaas kunt kopen bij de Woolworth. Geroosterd brood met kaas; altijd lekker.

Om iets over 7 bel ik al met ons aanstaande hotel in Broome. Het is verder geen probleem, ze hebben voor vanavond sowieso nog kamers vrij, en waarschijnlijk ook al de kamer die we vanaf zaterdag zouden hebben. Ik meld bij onze huidige accommodatie dat we Derby vandaag gaan verlaten. Snapt ie wel zegt de beheerder, in Derby ben je vlot uitgekeken.

We gaan er nog wel naar de Boab Prison Tree. Die mag je hier niet overslaan. Australië heeft niet zo’n fraai verleden met hoe er met de Aboriginals is omgegaan. De Boab Prison Tree werd gebruikt om gevangen Aboriginals in vast te houden op de doortocht naar de gevangenis in Derby. De omstandigheden waren slecht. Gevangen Aboriginals moesten geketend en te voet op transport.

Na de Prison Tree zoeken we in Derby ook nog het Pioneer Cemetary op. Een oude begraafplaats met graven die teruggaan tot 1886. Ook niet zo’n mooie historie trouwens. Er liggen Aboriginals begraven en dat ging geheel niet volgens het Aboriginal geloof. Niet zo’n mooie historie, maar toch wel mooi om te zien.

Terug in Derby stoppen we nog even bij de Art Gallery, maar die kan ons niet bekoren. Gooien voor de laatste sprint nog wat diesel in Les en karren dan terug naar onze lodge. Daar maken we nog een lunch en pakken Les voor een laatste keer in. Broome here we come.

Om half 1 vertrekken we dan uit Derby. Broome is 222 km rijden. Een kort stuk over de Derby Highway en dan de Great Northern verder naar Broome. Je zou verwachten dat het een keer een echte highway wordt richting de stad, maar niets daarvan. Het blijft tweebaans. Sterker nog, je moet een paar bruggen over en die zijn slechts éénbaans. Met een bord wordt aangegeven ‘prepare to stop’. Geen verkeerslichten om e.e.a. te regelen, gewoon zelf opletten of er een tegenligger op de brug is. Verder ook vee langs de weg; koeien. Kunnen wij ons niet zo voorstellen dat er koeien los langs de A27 bij Raamsdonksveer lopen, toch?

Verder nog wat wegwerkzaamheden. De weg heeft hier flink geleden onder het laatste natte seizoen. Maar de route verloopt verder lekker vlot en komen we rond 3 uur bij ons hotel in Broome aan. Het Bali Hai Resort. Inchecken verloopt verder lekker vlot en we hebben hier voor de laatste 4 nachten een luxe studio appartement. Heerlijk ruim. Eigen tuintje, grote badkamer met bad en 2 douches, woonkamer, keuken en slaapkamer. Nog een buitendouche om het af te maken. Verse bloemen staan als welkom op tafel. Hier gaan we de laatste dagen goed doorkomen

Eenmaal gesetteld op onze kamer gaan we naar het strand. Cable Beach zit op loopafstand. Mijn verzameltasje gaat mee. De zonsondergang is vandaag om 17.18 uur en Cable Beach staat bekend om de mooie zonsondergangen. Niks over gelogen.

Het is heerlijk genieten op het strand. We maken een heerlijke wandeling en beleven de zonsondergang. Kan niet beter. Ondertussen verdwijnen er schepjes in mijn verzameltasje.

Na zonsondergang kuieren we op ons gemak terug naar onze villa.

We eten vanavond lekker thuis. Bordje op schoot bij de rugbywedstrijd die op TV is. De Tigers tegen de Vikings. We snappen verder weinig van rugby; kennen de regels niet. De belangrijkste dat dat ei over de achterlijn moet komen. Maar rugby gaat er hier verhit aan toe, dus dat maakt het mooi om te zien.

Het is hier helemaal okay. Zijn blij dat we de keuze hebben gemaakt om eerder naar Broome te gaan. De wekker staat op 6 uur voor morgenochtend voor wederom een strandwandeling.

dagje broome

Zaterdag, 3 juni 2023 – Broome

We zijn aan het uitdrijven… de laatste dagen van onze vakantie zijn aangebroken. Maar….vanmorgen loopt om 6 uur de wekker af en hup uit bed, kleren aan en naar het strand. Kwart over 6 lopen we het strand al op. We zijn niet de eersten. De zon is nog net niet op, maar het is al wel licht. Beetje fris, maar niet koud. Andere temperaturen hier dan meer het binnenland in. Schoenen uit en lekker met de voetjes door de branding. Verzameltasje mee en daar verdwijnt af en toe weer wat in. Ik vind weer mooie schelpen. Dan opeens vind ik iets ter grootte van een ei, maar meer plat en met een hele mooie structuur. Geen idee wat het is. Even later vind ik er nog eentje. Die gaan mee. Verderop komen we een mevrouw tegen en ik vraag aan haar of zij van hier is en evt. weet wat het is dat we gevonden hebben. Het zijn waarschijnlijk ‘sand dollars’ zegt ze. Nou, dat ga ik straks opzoeken.

Onze strandwandeling van ruim een uur eindigen we bij het winkeltje op de hoek van de straat. Kopen daar wat brood, kaas en jam en keren dan weer huiswaarts.

Daar eerst maar eens een lekker ontbijtje maken en een kop koffie erbij. Lekker even op ons gemak. Later in de morgen zijn we naar de uiterste punt bij Broome gereden, naar het lighthouse. Hier zijn de kliffen en het is er weer mooi wandelen met een prachtig uitzicht over de Indische Oceaan. We maken er de ochtend vol. Daarna terug naar casa den Boera en fixen we onze lunch. Vanmiddag dachten we nog lekker even Broome in te gaan. Ik had wel zin in winkeltjes kijken. Nou, dat viel enigszins tegen. Heel de handel is hier op zaterdagmiddag vanaf 1 uur gewoon dicht. Een enkel winkeltje is open. Als ik vraag waarom dat alles zowat dicht is, krijg ik te horen dat over het algemeen iedereen toch ’s middags naar het strand gaat. Komt bij dat er vandaag paardenraces in Broome zijn.

Australiërs zijn nou eenmaal gek van alles dat sport is. Kortom, het volk is of op het strand, of zit bij de paardenraces. Geen enkele reden om dan winkels open te houden. Logisch.

Niet getreurd, we karren terug naar Casa den Boera, springen in onze zwemkleding en duiken in het zwembad van het resort. Lekker even afkoelen. Rond 4 uur houden we dan het zwembad weer voor gezien en wandelen naar het strand. Daar weer heerlijk gewandeld en de zonsondergang weer meegemaakt. We zien sporen van een dier in het zand. Zagen we vanmorgen ook al en we vragen ons af, waarvan dan? Dat mysterie wordt opgelost als we een krab z’n huisje het strand op zien slepen. Het is een Hermiet krab. De Freek Vonk in Jan komt los; met z’n camera besluipt hij de krab om deze uitgebreid op de foto en film te zetten. Humor bij zonsondergang….

Na zonsondergang kuieren we op ons gemak weer terug naar onze Casa, en dan gaan we helemaal in de relaxstand. Maken wat te eten klaar en met bordje weer op schoot rugby kijken. Snappen nog steeds de regeltjes niet, maar met bloedneusjes en spelers die kreupel het veld af gaan is het toch weer spannend. Zelfs voor neutrale kijkers als wij

Intussen weten we wat we op het strand gevonden hebben. Het zijn inderdaad ‘sand dollars’. In feite de overblijfselen van zee-egels. Zie de bijgevoegde foto.

Tweede dagje Broome

Zondag, 4 juni 2023

Tuutuutuuuuut… 6 uur vanmorgen loopt de wekker weer af voor onze strandwandeling. Een kleine 10 minuutjes later lopen we al richting strand. Dongen by sea zou wel lekker zijn. Ik vind strand en zee altijd top. Kleine missie hebben we nog wel vandaag op het strand. Gisteren hadden we 4 sand dollars gevonden. Even getal, dat is niks. Dus we willen op z’n minst een 5e vinden. Als we op het strand aankomen lopen we eerst naar rechts richting de rotsen. Daar zien we echter maar weinig schelpen e.d. op het strand. Dus we doen een 180 graden linksom. Een stuk verderop zien we veel meer schelpen liggen en vinden we ook al onze eerste sand dollar van de dag. Uiteindelijk vinden we er 5. Kijk, 9 is een mooi oneven getal. Die gaan mee naar Dongen. Kunnen mooi drogen vandaag.

Er verdwijnen verder nog wat kleine schelpjes in de verzameltas en dan keren we terug naar Casa den Boera. Maken daar weer een lekker ontbijt; gebakken eitje erbij  nice.

Vandaag hebben we het inleveren van Les op het programma staan. Die moet schoon en afgetankt ingeleverd worden. Voordat we Les schoon gaan maken karren we eerst nog naar het Town Centre. Gisteren waren de winkeltjes dicht. Eens kijken hoe het vandaag is. Maar…. Dan komen we bij de Sunday Market uitgereden. Now we’re talking!! Lokale markt van hebbedingen en snuisterijen. Joehoe! Jan ziet de bui al hangen

We slingeren Les aan de kant en gaan lekker snuffelen op de markt. We komen uitgelopen bij 2 Aboriginals die zaden van de Boab boom aan het bewerken zijn. Die heb ik al wel meer in winkels gezien, maar het is altijd het leukste om ze in het ‘echt’ te kopen. We pingelen wat van de prijs en hoppa, twee Boad kunstwerken gaan mee naar huis.

De markt hebben we verder redelijk vlot bekeken en we besluiten om naar de carwash te rijden. Aldaar een rijtje 4WDs voor ons. Dat je je 4WD schoon in moet leveren heeft te maken met de inspectie van de auto. Van een auto die onder de blubber zit, kunnen ze niet goed zien of die schade heeft. Het cleanen van Les neemt wel even wat tijd in beslag. Toen wij eenmaal aan de beurt waren, zijn we wel een uurtje bezig geweest. Er bleef uit alle randjes e.d. maar rood zand uitkomen. Na het cleanen nog tanken en Les is er klaar voor.

We karren eerst nog terug naar Casa den Boera voor lunch en om half 3 maken we ons laatste ritje naar Redsands Campers. De inspectie verloopt verder vlot. Dat er allerlei alarmen af zijn gegaan zal wel aan de sensoren liggen. Zal wel door water / modder gekomen zijn. Auto is verder prima bevonden. Zo, die is ook weer goed op z’n plek. We worden keurig teruggebracht naar ons resort. Dikke prima voor Redsands Campers.

Eenmaal Les ingeleverd gaan we laat in de middag weer retour naar het strand. Verveelt nooit. Vanmorgen trouwens met onze strandwandeling spotten we de ‘Rainbow Warrior’ van Greenpeace hier voor de kust. Ik heb het daarstraks even opgezocht, die zijn actie aan het voeren hiero tegen nieuwe plannen voor het boren naar gas hier aan de Noord/West kust.

Als we aan het einde van de middag weer op het strand zijn, ligt de Rainbow Warrior nog steeds hier voor anker.

We lopen naar wat wij dachten dat rotsen waren, maar het blijkt eigenlijk een half drooggevallen koraalrif. Mooi om te zien. We zien er diverse soorten koraal en Jan Vonk (echt waar Freek Vonk eat your heart out…) vindt tussen het koraal een octopus. Toen we zojuist bij onze casa vertrokken vond ie een hartstikke groene kikker. Zie foto.

Ik maak ondertussen een timelaps van de zonsondergang. Eenmaal de zon onder wordt het vlot donker en kuieren we op ons gemak terug naar onze Casa.

Eenmaal thuis weer lekker eten en spulletjes klaarzetten voor morgen… De wekker wordt gezet voor half 5. Het wordt onze laatste dag hier in Australië. Waarom zo vroeg op morgen? Dat volgt later…. To be continued.