wilpattu

Hallo allemaal weer! Dag 3 in Sri Lanka zit er voor ons op. En wat voor een dag!

Vanmorgen op tijd opgestaan, ik had de wekker op half 7 gezet en toen rustig opgestaan. Iets over 7 zitten we al weer in de ontbijtzaal voor het te veel keuze ontbijt. Tegen kwart voor 8 loop ik weer terug naar onze kamer, terwijl Jan z'n koffiepot nog leeg maakt. Je krijgt hier bij je ontbijt een volle pot koffie of thee. Ik kom in de lobby Mahesh al startklaar tegen. Op onze kamer heb ik onze handel al ingepakt klaar staan, dus na nog een plas en tandenpoetsen zijn wij klaar. Uitgecheckt, koffer in de auto en om goed 8 uur zijn we op weg. Vandaag eindigt de reis in Anuradhapura. Onderweg willen we echter graag het Wilpattu natuurpark bezoeken. De weg naar Anuradhapura is een grote belevenis! Overal langs de kant van de weg staan kraampjes met eten of spullen. Er worden hier langs de kant van de weg kapmessen verkocht waar je bang van wordt. En kokosnoten.....heeeeeeeel veel kokosnoten. Kokosnoten heb je in diverse varianten; groen, oranje en bruin. Groen en oranje zijn voor consumptie, de bruine voor de olie. De oranje kokosnoot wordt hier de kingcoconut genoemd. Deze kokosnoot heeft geen vruchtvlees, maar wel heel veel vocht. De oranje kokosnoot wordt als erg lekker ervaren schijnbaar. Dus dat moet geprobeerd worden. Mahesh stuurt met de auto langs de kokosnootstalletjes om te kijken wie de beste heeft. Schijnbaar moet de kokosnoot egaal oranje zijn en zonder donkere vlekken. Al snel vindt hij een kraam met goede exemplaren. Hup, de auto gaat aan de kant en er worden 3 kokosnoten besteld. Ter plaatse wordt van zo'n kokosnoot de bovenkant afgekapt (met zo'n joekel van een kapmes) en dan krijgen we de kokosnoot met een rietje erin overhandigd. Mahesh heeft geen rietje nodig, die kapt em zo achterover. Het is een flinke kokosnoot met ik schat toch zeker een halve liter kokosmelk. Dat ga ik niet wegkrijgen. Speelt mee dat ik nog nergens langs de weg iets heb kunnen ontdekken dat ook maar iets weg heeft van een WC. Ik kijk dus wel uit....de rest is voor Mahesh.

Jan lurkt lekker door aan z'n rietje...succes straks!

Aan de overkant van de straat worden rode vruchten verkocht waarvan ik de naam kwijt ben (later nagevraagd: Rambutan). We krijgen er ieder eentje om te proeven. Lekker zoet, smaakt naar lychee. Hup een tasje mee met 15 stuks voor 100 rupee, geen geld (70 eurocent of zo). Ik geef het meiske 200 rupee en die is ook weer gelukkig. De 3 kokosnoten en ook nog een fles water waren bij elkaar ook nog 200 rupee. Dus voor nog geen 3 Euro's zijn we weer een ervaring rijker. De kokosnoten werden na het leegdrinken ook nog voor ons opengehakt. Er wordt van de noot een dekseltje afgekapt dat als lepeltje gebruikt kan worden. De binnenkant van de noot heeft een slijmerige laag die je er uit kan schrapen en moet lekker zijn. Vies is anders, maar deze witte snot wordt niet mijn favoriet.

Na de cocobreak weer in de auto en vervolgen we onze route. Daarbij hebben we nog een tussenstop gemaakt bij een hindoe tempel. Wat een vrolijke kitsch! Mocht er nog een carnavalsvereniging inspiratie nodig hebben, kunnen ze bij mij voor de foto's komen.

Verder komen we onderweg nog diverse boeddhistische tempels tegen. Boeddha is veel mooier om te bekijken.

Na een uurtje onderweg begint alle koffie en kokos bij ons Jan zijn uitwerking te hebben. We melden dat we graag een toilet zouden willen opzoeken. Na een tijdje weet Mahesh gelukkig een toilet te vinden en daar maken we graag tegen betaling gebruik van. Wat een opluchting!

Toiletten blijken schaars goed.

Tegen half 1 komen we aan in ons hotel. Daar even lekker opgefrist, geplast en toen zijn we weer met de auto naar Wilpattu gegaan. Daar hebben we de hele middag gebruikt voor een jeepsafari. Natuurlijk had Mahesh al gisteravond e.e.a. geregeld. Als we aankomen komt ook gelijk onze safari jeep met chauffeur aan. Wilpattu is een wildreservaat waar vele soorten dieren voorkomen, maar de belangrijkste zijn de olifant en het luipaard. Luipaard hebben we niet gezien, maar die zijn ook hier gewoon zeldzaam. De olifant heeft ons nogal op de proef gesteld, maar het wachten werd beloond. Tegen het einde van onze tocht komen we een mannetjes olifant tegen en helemaal op het eind komen we een kudde olifanten tegen (zo'n 25 stuks vrouwtjes met baby olifantjes). Prachtig om te zien. Er was verder nog veel meer te zien: adelaren, valken, pauwen, ijsvogels, herten, vos, ibissen een varaan en diverse krokodillen. Het was een flinke tocht van meer dan 4 uur, maar zeer de moeite waard. Dik half 7 zijn we uit het park. Om 7 uur 's avonds is het hier donker. Ofwel na nog een stukkie lopen naar de auto en zwaaien naar de jeepchauffeur moeten we in het donker naar het hotel. Dat is een uitdaging op zich!

Lantaarnpalen kennen ze hier niet en alles en iedereen leeft op en langs de straat. Begint gelijk goed met een koe midden op de weg. En die zijn hier heilig, dus geen koe aanrijden. Verder kom je gewoon alles tegen wat er overdag ook rijdt met verlichting maar vooral ook zonder verlichting.

Met een hoop geslalom om koeien, brommers, tuktuks, bussen, etc. bereiken we heelhuids het hotel. Vergeet ik bijna te vermelden dat toen we vanmiddag bij het hotel aankwamen er hele groepen apen in de bomen zaten. Die had ik niet verwacht. Het zijn vrolijke druktemakers. Toen we vanmiddag langs het zwembad naar onze kamer liepen wandelde er een varaan langs de rand van het zwembad. Vanavond nog gegeten in het hotel en nu zitten we op onze kamer. Niet alleen overigens, want we hebben een gekko in onze kamer. Hij kruipt tegen de muur en zal zich denk ik niet laten vangen. Jan is al in dromenland en ik voel me ook helemaal aan het inkakken. Vele indrukken vandaag en het was een groot feest om dit allemaal mee te maken. Terwijl ik dit zit te tikken schieten me allemaal nog meer dingen in het hoofd die we vandaag gezien hebben. Het zal nog niet het laatste zijn. Sri Lanka is een helemaal andere wereld als die wij kennen, maar wel een hele mooie! En de mensen blijven vriendelijk. Truste gekko!