trincomalee

En daar zijn de Den Boertjes natuurlijk weer met hun dagrapportje vanuit Sri Lanka. Vandaag hebben we het een dagje wat rustiger aan gedaan....alhoewel...

Vanmorgen liep bij ons om half 6 de wekker al af. Om 10 voor 6 werden we al door Mahesh opgehaald voor een boottocht op zoek naar dolfijnen. Waarom zo vroeg? Rond half 6 wordt het hier licht en dan is de temperatuur nog het meest aangenaam. Dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor de dolfijnen. Zodra de zon echt z'n werk begint te doen duiken de dolfijnen dieper in zee en zijn dan niet meer te vinden. Mahesh heeft voor ons een bootje geregeld met schipper. Van zo'n bootje moet je jezelf niet het beste voorstellen. We krijgen wel een zwemvest voor de zekerheid. De schipper spreekt geen woord Engels dus we schakelen over op gebarentaal en Mahesh speelt voor tolk. De zee rondom Sri Lanka is eigenlijk geen zee, maar de Indische Oceaan. De golven zijn ook wel wat ruiger. Het bootje stuitert over het water en we worden flink door elkaar geschud. Maar we zijn niet de enigen in een dergelijk bootje. Zo vroeg in de morgen vertrekken ongeveer 15 tot 20 bootjes om dolfijnen te gaan spotten. Het vaart allemaal dezelfde kant op. Onderweg wordt er naar de vissers gezwaaid en het zwaait ook allemaal weer terug. Had ik trouwens al gemeld dat we hier in Tamil gebied zitten? Een dikke 10 jaar geleden was het hier volop oorlog. Dat zie je terug aan alle wachtposten en nog altijd militairen met een flink geweer op de schouder. Maar goed, terug naar de dolfijnen. Een klein half uurtje varen en dan komen we onze eerste dolfijnen tegen. Steeds gaan de bootjes achter de dolfijnen aan en de gehele rest van de tocht zijn we in gezelschap van dolfijnen. Ik heb verder ook nog een vliegende vis gezien en dat is best raar, want er springt een vis uit het water en die vliegt vervolgens secondenlang naast de boot mee. Jan was zo met de dolfijnen bezig dat ie de vliegende vis miste. De boottocht duurde in totaal 2 uur waarbij we een volledig nat pak haalden vanwege de golven. Maar het water was helemaal niet koud, dus was het wel lekker. Na onze boottocht over het strand naar het hotel even gedoucht en daarna gaan ontbijten. Een goede start van de dag!

Verder hebben we voor vandaag om 4 uur vanmiddag afgesproken om naar een hindoe tempel te gaan en het Nederlandse fort. Mahesh haalt ons dan op. Tussendoor worden we bij het hotel op onze wenken bediend. Er worden ligbedden voor ons klaargezet onder de bomen inclusief handdoeken, dus wij zijn in de relaxstand gegaan. Alles wordt bij je gebracht.

Na het zonnebaden en zwemmen weer op de kamer opgefrist en toen was het alweer 4 uur. Hup in de auto en door de stad naar de rots aan zee waar de tempel op staat. Onderweg kom je langs het fort en dan herken je direct de Nederlandse architectuur. Inmiddels is het fort een militaire basis met veel vertoon van militairen met geweer. Ik zou ze eigenlijk wel op de foto willen zetten maar doe dat toch maar niet. Wie weet komt anders toch weer zo'n Tamil tijger aan het oppervlak. De Tamils kijken toch allemaal wat donkerder uit de ogen dan de "gewone" Singalezen.

De Hindoe tempel is weer een bonte kermis, maar door de ligging heeft het een bijzonder mooi uitzicht. De stalletjes met handelswaar vind ik leuker dan de tempel. Wederom zijn de mensen supervriendelijk. Als we raar kijken naar etenswaren laten ze ons een stukje proeven. Oei, goed bedoeld, maar ik hoop er niet van aan de kakkeritus te gaan. Uit beleefdheid (die mensen zijn arm en geven dan toch wat weg) heb ik het toch maar opgegeten. Eigenlijk was het ook gewoon lekker, de rest wachten we maar af. De norit zit in onze reisapotheek.

Bij de tempel komen we ook weer een hoop apen tegen. Ze springen vanuit de bomen op de weg en dat blijft een bijzonder gezicht. Na het fort en de tempel zijn we weer in de auto richting hotel gegaan. Ik had nog een verzoekplaatje bij Mahesh ingediend om even te stoppen bij een supermarkt. Ja, ja.....die blijken hier erg schaars. Voor de Singalezen zijn de supermarkten niet aantrekkelijk omdat daar de prijzen hoger zijn dan bij alle stalletjes langs de wegen. De kwaliteit is in de supermarkt wel beter, dus daar willen wij wat te eten kopen. Het kost wat moeite, maar uiteindelijk weet ie een supermarkt te vinden. Het is eigenlijk een winkel van niks, maar wel helemaal volgepropt. Je kan er je kont niet keren. Het kost wat moeite, maar dan spotten we pringels! Kijk, dat is goed verpakt spul, dus dat moeten we hebben. We vinden ook nog een rolletje mentos en koekjes waarvan we de naam niet kunnen uitspreken, maar ze lijken op oreo (en dat blijkt het ook te zijn).

Na ons supermarktbezoek terug gegaan naar het hotel, gegeten, weer eens een douche en hup ons bedje in. Airco aan en om 10 uur gingen de luikjes dicht.