sydney

De eerste dag in Sydney zit er al op en die was al helemaal top!

Gisteravond heb ik nog alleen snel even het filmpje gepost, de energie om een verhaal te tikken was er even uit. Na al het gevlieg van zaterdag en zondag zijn we zondagavond rond 22.00 uur in ons bed gevallen voor een prima nachtje tukken. Op tijd zijn we ook al weer wakker, 6.15 uur. Hup uit bed, effe lekker douchen en op zoek voor een ontbijtadres. Dat is zo gevonden en zo zitten we iets over 7 al aan het ontbijt. Van de serveerster krijg ik de tip om de APP citymapper te downloaden. Deze APP navigeert je met het eenvoudigste gemak door de stad. Na ons ontbijt kopen we in een winkeltje iets verderop twee OV passen, nog rap tanden poetsen en een plas in het hotel en dan zitten we om half 9 al in de bus richting The Rocks. Lekker makkelijk en vlot allemaal.

Het eindpunt van deze busdienst is bij The Rocks, dus het kan niet fout. Op het eindpunt aangekomen blijk je dan bij de docks uit te komen van alle veerdiensten vlak bij het Opera House. Kijk dan heb je direct een goed ijkpunt te pakken. Het Opera House laten we nog even voor wat het is, we hebben vandaag om 10.30 uur een afspraak bij Bonza Bike Tours. Kortom we gaan fietsen...

Wij melden ons om 9.30 uur bij Bonza en ja hoor, alles prima geregeld. De eigenaar is benieuwd naar waar wij vandaan komen. Als wij in koor "from the Netherlands" roepen, moet ie lachen. Ik had het kunnen weten, zegt hij, Nederlanders zijn altijd een uur te vroeg. Ach, het geeft ons ook nog even de tijd om de buurt te verkennen en ergens om de hoek een kop koffie te gaan drinken. Om 10.15 uur is het verzamelen op het achterpleintje en samen met twee Belgen, 4 Amerikanen en een Duitse vertrekken wij met gids Nick voor een fietstour van ruim 17 km door Sydney. Het is een leuke tour, waarbij je langs de meeste hoogtepunten komt. De oude haven docks, China town, Harbour bridge (tot halverwege gefietst), door Hyde park, the Botanic garden en natuurlijk langs the Opera House. Echt een aanrader om te doen. De fietstocht duurt uiteindelijk 4 uur, dus om half 4 zijn we terug hij het startpunt. De fietsen ingeleverd en toen eerst maar eens ergens wat gaan eten. Het wordt koffie met een stuk taart. Vanmorgen kwamen we op weg naar Bonza tours een patissier tegen met (waar het naar uitzag) de lekkerste taarten. Dat zijn we maar eens gaan checken. En zoals het eruit zag, smaakte het ook. Na de vakantie maar weer aan de lijn denken.... Dieet is ook op vakantie.

Na de koffie break zijn wij naar The Opera House gewandeld en daar de boel op ons gemak bekeken. Vanuit iedere hoek ziet het Opera House er weer anders uit. Met recht hèt landmark van Sydney.

Het loopt inmiddels richting 18.00 uur en daar moet ik dan gelijk bij vermelden dat het dan hier al donker is. In Nederland waren wij vorige week nog enigszins aan het mopperen dat het al weer vroeg donker aan het worden was. En dan kom je hier en is het kort na 18.00 uur al helemaal donker.

Australië is sowieso een enigszins raar land. Ze rijden aan de verkeerde kant van de weg, het is er hartstikke vroeg donker en de zon gaat ook nog eens naar linksom onder. Dat krijg je van onder aan de aardkloot hangen.

Eenmaal donker besluiten we op zoek te gaan naar een restaurant en eindigen bij de Italiaan. Bestellen een tweepersoons pizza en voelen ons inmiddels wel aan het inkakken. Na het eten kuieren we terug naar de docks, zoeken een brievenbus voor de kaart die we naar Sven op adres KMA aan het sturen zijn en stappen dan weer in bus 380 richting ons hotel.

We hebben er een volle eerste echte vakantiedag van gemaakt. Als we eenmaal in het hotel zijn heb ik alleen nog snel het filmpje gepost, tandjes gepoetst en toen ging bij mij om 21.00 uur het licht uit. Geslapen tot de volgende ochtend 7.00 uur. Was effetjes nodig :-)