Vertrek naar sri lanka

Het is zomer 2014 en Jantje en Edje zijn gisteren, 1 augustus afgereisd naar Sri Lanka. Op het moment dat ik dit zit te tikken zijn we al aangekomen in Negombo, Sri Lanka en is het 2 augustus.

Gisteren was inpakdag en dat is toch altijd even een hectische dag. We waren in ieder geval al op tijd uit de veren om het huis nog even aan kant te brengen, Smokey naar het pension en de koffer in te pakken. Het is dit jaar gelukt om slechts 1 koffer mee te nemen en een weekendtas. Knap werk al zeg ik het zelf. We gaan er vanuit dat we hier niet op onze looks beoordeeld gaan worden en dat scheelt een hoop kleren (voor Edith dan, Jan pakt altijd bescheiden).

In de koffer zit wel een halve apotheek. Naast dat we al meerdere inentingen bij de GGD hebben gehaald willen we voorkomen dat we hier ook maar iets oplopen. Met een beetje mazzel gaat ons niets gebeuren.

Gisteren laat in de middag zijn we naar Schiphol vertrokken en daar hadden we om 21.40 uur het vliegtuig naar Dubai. Dat was in totaal 6,5 uur vliegen. We vlogen met de Emiraten in een Boeing 777. Op Schiphol konden we ook gelijk voor de tweede vlucht inchecken, lekker makkelijk. De Emiraten blijkt een heel prima vliegmaatschappij te zijn. De stewardessen allemaal met een hoedje met daaraan een kleine sluier. Ietsje later dan gepland vertrok het vliegtuig van de gate, maar dat werd in de lucht weer goed gemaakt waardoor er stipt om 6.15 uur geland werd op Dubai. Met het landen konden we goed de woestijn rond Dubai zien. Je snapt eigenlijk niet dat ze hier zo'n stad gebouwd hebben.

Op Dubai moesten we overstappen voor de vlucht naar Colombo wat daarna nog 4,5 uurtjes vliegen was. Met het landen op Dubai hebben we niet veel van Dubai gezien, maar met het opstijgen juist weer wel. Flinke stad!

Op vliegveld Dubai merk je direct dat je in de Arabische wereld bent beland. Mannen met tulbanden en lange gewaden. Vrouwen in lange jurken met hoofddoeken en ja... ook vrouwen in burka. Zelfs de ogen zijn niet meer te zien. Dubai is wel een erg zuiver en luxe vliegveld.

Overstappen voor de volgende vlucht ging verder allemaal als vanzelf en in totaal duurde deze tussenstop voor ons maar 1,5 uur. Van Dubai verder op tijd vertrokken en op Colombo op het afgesproken tijdstip geland. Het ophalen van de koffer duurde wel een tijdje, waardoor ik me lichtjes bezorgd begon te maken of ie er wel aangekomen zou zijn, maar het wachten werd gewoon beloond. Hopla, so far, so good allemaal. Nog even door de douane en dan kom je de aankomsthal in. Daar word je binnen gezwaaid door de geldhandelaren. Allemaal willen ze je Eurotjes wisselen voor rupees. Die zijn nl. geen drol waard. Voor 1 Euro ontvang je 168 rupees.

Dat wordt rekenen deze vakantie.

Awel, net om een hoekie in de aankomsthal vinden we een geldautomaat. Eerst maar eens proberen hoe e.e.a. werkt. Gelijk moet je nl een bedrag intoetsen. Nog niet helemaal zeker van de wisselkoers en of ik nu Euro of Rupee aan het intoetsen ben, geef ik maar 500 in en druk op akkoord. Hopla, daar poept de machine het geld uit....500 rupees....

Nog geen 3 Euro dus. Hmmmm.....maar hij doet het in ieder geval wel. Nu goed rekenen en nog maar een keer. Ik heb nu 34500 rupees voor 200 Eurotjes. Ik heb nu een buidel met briefjes in mijn tas, dat kan nog lachen worden.

Geld op zak en dan nu kijken of we onze chauffeur/gids kunnen vinden. Nou, dat konden we geen zoeken noemen, want bij het eerste poortje stond ons al een man toe te lachen met een bordje DENBOER. Da zijn wij!

Koffer en tas werden mij uit de handen genomen voor een klein stukje lopen naar de auto. Luxe auto met airco (gelukkig, want het is hier goed aan temperatuur), netjes en ruim. Onze gids heet Mahesh en neemt gelijk de touwtjes in handen. Ons hotel is in Negombo en dat is een 30 km rijden. Koffer en tassen kunnen lekker achter in de kofferbak en dan zijn we al snel op weg naar het hotel. Alleen dat is al een bijzondere ervaring. Stuur van de auto zit aan de rechter kant. Ik stap  lekker achterin en Jan mag voorin mee de weg wijzen. Wel even wennen voor ons Jan...want die stapte dus aan de verkeerde kant in. Daar moet onze Mahesh natuurlijk wel even om lachen. Volgens mij maakt ie dat iedere keer wel mee. In de auto begint Mahesh gelijk te vertellen en ik heb zo'n vermoeden dat het ons zomaar niet aan iets gaat ontbreken. Onderweg komen de tuktuks, brommertjes en motoren ons van zowel links als rechts voorbij, dus voor mij helemaal helder waarom je hier een chauffeur bij je auto krijgt.

Als we in Negombo bij ons hotel zijn aangekomen wil Jan een poging doen om de koffer naar binnen te sjouwen, waarbij twee man personeel van het hotel gelijk in paniek raakt. Afblijven, er wordt niet met je eigen koffer gesjouwd. Mahesh heeft inmiddels het inchecken geregeld en wij krijgen een heerlijk glas ijsthee als welkom. Dan naar de kamer en dat doe je wederom onder begeleiding en die ziet er pico bello uit. Bagage nog nergens te bekennen.....

En als je dan even later rustig op je kamer zit, komen de twee mannen van bij de ingang met heel de rommel aanzetten. Ik moet daar toch wel eventjes aan wennen denk ik, maar goed.

Nu zijn we op de heerlijk koele kamer met een prachtig uitzicht op de zee. Jan is het bed aan het testen en het snurkt hier hetzelfde als in Nederland zo te horen.

Dadelijk lekker ergens wat gaan eten en verder houden we rust. Morgenochtend staat om 9 uur Mahesh op ons te wachten voor een toer door de stad en een bezoek aan de vismarkt. In dit hotel blijven we trouwens twee nachten.