Dambulla

Vandaag wordt weer een volle dag, maar we beginnen de dag lekker rustig. Beetje uitgeslapen, ontbijtje op, ingepakt en uitgecheckt. Het volgende hotel bevindt zich op slechts 45 minuten rijden vanaf dit adres. De bestemming van vandaag is Dambulla. Daar bevindt zich een rotstempel vanuit het Boeddhisme. Schijnt heel mooi te zien, dus dat gaan we controleren. We moeten weer over dezelfde gravelweg van gisteren. Ze zijn er nog steeds mee bezig en ik vraag me af of dit wel goed gaat komen. Gisteravond spraken we nog een Belgisch gezin. Zij hebben alleen een auto gehuurd, dus zonder gids. Die moesten gisteren dus ook over dezelfde weg en nu heeft den auto panne. De claxon doet het niet meer. Waarschijnlijk heeft ie die onder de auto uitgereden. Met een auto zonder claxon heb je hier een probleem. Iedereen haalt hier iedereen in en geeft dat aan door een keertje te toeteren. Als je geen toeter hebt gaan ze ook niet voor je aan de kant. De Belgen gaan vandaag eerst de toeter laten repareren. Daar hebben wij gelukkig geen last van. Wel leveren de wegwerkers weer prachtige foto's op.

De route naar Dambulla verloopt verder rustig. Dambulla is een stad waar veel groenten en fruit verhandeld worden. Je ziet overal vrachtwagens, auto's en tuktuks afgeladen met groenten en fruit.

Dan komen wij ineens langs wat dan de veiling moet zijn. Ik vraag aan Mahesh of we kunnen stoppen en even kunnen gaan kijken. Tuurlijk kan dat.

De auto geparkeerd en wij gewapend met fotocamera naar de groentemarkt. Je weet niet wat je allemaal ziet. Wat een vrolijke drukte. De markthallen staan helemaal vol met auto's, vrachtwagens, tuktuks en noem maar op. Ze puilen uit van de groenten en fruit. Bananentrossen, uien, pompoenen, jackfruit, mango, wortels, knollen.......te veel om op te noemen en er zit veel bij dat wij nog nooit gezien hebben. De mensen op de markt kijken in eerste instantie vreemd naar ons omdat er eigenlijk geen toeristen op deze markt komen. Nu zijn wij ineens de bezienswaardigheid. Er wordt naar ons gelachen en gezwaaid. Snel hebben ze in de gaten dat Mahesh bij ons hoort en aan hem wordt gevraagd of ze met ons mogen praten. Waar die bleekneuzen vandaan komen is de meest prangende vraag. Als we zeggen dat we uit Nederland komen wordt er nog breder naar ons gelachen. De Hollanders zijn hier bekend vanuit het VOC verleden en zijn een heel stuk geliefder dan de Engelsen en/of Portugezen die Sri Lanka ook overheerst hebben.

Het kan ook wel schelen dat de gemiddelde Singalees bij mij tot tiethoogte komt. Ik heb hier ineens vele vrienden. Heel maf. De markt is verder een vrolijke belevenis. Mahesh geeft aan dat hij met andere toeristen nog nooit op deze markt is geweest (die gaan in één streep door naar de rotstempel). Jan heeft hier trouwens zijn nieuwe vrachtwagen met bijrijder gevonden. Ik heb te veel foto's die ik steeds bij de verslagen wil voegen, dus die zin hebben moeten na de vakantie maar komen kijken. De foto van de vrachtwagen is ook weer hilarisch.

Na de markt zijn we doorgereden naar de rotstempel. Als je daar aankomt word je verwelkomd door een meters hoog gouden Boeddha beeld. Mooi, maar met een hoog carnavalsgehalte. Rondom de parkeerplaats rennen weer een hoop apen rond. Het gaat hier volgens mij wel goed met die apen, want er hupsen een hoop jonge aapjes rond. Deze apen hier zijn de brutaalste van die we tot nu toe zijn tegen gekomen. Ik had vanmorgen bij het ontbijt een aantal banaantjes meegenomen zodat we onderweg wat te snacken hadden. Om bij de rotstempel te komen moeten we 300 traptreden op, dus we stellen voor om hier de banaantjes op te eten. Voor Mahesh had ik ook meegenomen maar die hoeft niet. Geef maar aan de apen zegt hij. Dus ik loop daar rond met een banaantje in de hand...snotdomme, de eerste de beste aap die ik tegenkom heeft gelijk mijn banaan in de smiezen. Ik heb geen zin in een kwaaie aap, dus ik gooi hem maar gelijk de banaan toe. Hij graait hem van de grond en verdwijnt direct in een boom om de buit op te eten.

Wij beginnen ondertussen aan de klim naar boven. Het is vandaag erg warm en vochtig weer. Je staat gelijk weer in het zweet. Boven bij de tempel aangekomen moeten de schoenen uit en de schouders bedekt. De stenen zijn gelukkig niet zo warm als eerder deze week in Anuradhapura, maar mijn voeten zijn dat nog niet vergeten en wordt het toch een beetje hinkepinken. Jan houdt zijn sokken aan, dat mag, maar ziet er weinig aantrekkelijk uit. Maar Jan blijft Jan, dus het kan hem niet schelen. Moet wel toegeven dat hij makkelijker loopt dan ikke.

De rotstempel zijn eigenlijk 5 grotten met allemaal Boeddha beelden en rotsschilderingen. Het is toch wel erg mooi. Alle 5 de grotten hebben we bezocht. Vanaf de rots waarin de grotten zich bevinden hebben we ook een mooi uitzicht over de omgeving. Al bij al een mooi bezoek.

Na de rotstempel zijn we eerst naar ons hotel in Dambulla gegaan, ingecheckt en wat gegeten. Vanmiddag gaan we namelijk (weer) of safari. Nu naar het Mineriya National Park. Daar moet zich een kudde olifanten bevinden van zo'n 400 stuks. Om twee uur haalt Mahesh ons op en om kwart voor 3 zijn we bij onze safari jeep met gids en chauffeur. De gids vinden we in eerste instantie een beetje vreemd druk, maar al snel komen we er achter dat hij volledig doof is en niet kan praten. Lijkt wat lastig voor een gids, toch? Hebben wij weer....

Maar de zintuigen die bij hem ontbreken worden veruit gecompenseerd door een scherp zicht. En er komt bij dat we ons de rest van de middag helemaal suf lachen met hem. Met zijn gebarentaal weet hij ondanks zijn handicap ons alles haarfijn uit te leggen. Hij heeft verder ook een boekje met foto's en beschrijvingen van alle dieren die we tegen komen. Voor ieder dier heeft hij wel een gebaar en op zo'n manier dat het ons direct duidelijk is. Een gewoon sprekend iemand heeft er allemaal meer voor nodig. En het wordt pas helemaal lachen als we op het einde van onze tocht in de verte de mannetjes olifant tegenkomen die de baas is in dit gebied. Alle vrouwtjes, baby en puber olifanten leven bij elkaar in een kudde. Over die kudde heerst een grote mannetjes olifant, maar die leeft solitair (in z'n uppie dus). Met een Lee Towers gebaar maakt onze gids in één klap duidelijk dat dat de olifant is die hier alle vrouwtjes zwanger maakt. De olifant met 5 poten snapten we ook in 1 keer. Met z'n allen lagen we dubbel van het lachen in de jeep.

Hij heeft er voor ons een onvergetelijke middag van gemaakt. We hebben 10-tallen olifanten gezien, apen, waterbuffels, herten en een hele hoop bijzondere vogels. Eerder deze week hebben we in Wilpattu een safari gedaan en dat was heel mooi en leuk, maar deze safari is mooi en leuk in het kwadraat! Laat in de middag moeten we de olifanten achterlaten en rijden terug naar de ingang van het park. Ik vergeet trouwens bijna te vertellen dat toen we aan de safari begonnen eerst op een soort parkeerterrein aankwamen. Daar zaten een hoop apen in de bomen. De jeeps die het park ingaan hebben allemaal een open bak achterop waarin de bezoekers van het park zitten, maar meestal staan zodat je goed kunt kijken. Veel bezoekers nemen proviand mee, maar vergeten dat de jeep van boven open is. De apen zien hun kansen waar en jatten de proviand uit de auto. Voor ons stond een jeep klaar waarbij pa en ma hun kroost (3 kleine kinderen) en de zojuist aangeschafte bananen hadden liggen. De kleine rovers zag ik van boven uit de boom naar beneden komen, maar voordat ik kon roepen was het al te laat. Een aap sprong in de achterbak bij de kinderen in de auto en jatte alle bananen mee. Die kinderen schrokken zich het apenlazarus en moesten het verder zonder proviand doen. Vanuit onze jeep hebben we wel gelachen om dit schouwspel.

Na de safari is het nog een stukkie terug rijden naar onze auto en dan nog een 45 minuten naar het hotel. Daar aangekomen gelijk in de douche gesprongen. We plakken van het zweet en zand. Mijn neus en oren zaten helemaal vol.

Daarna nog gegeten en het verhaal van deze prachtige dag in elkaar getikt. Heb zojuist ook nog een gekko op onze kamer gevangen. Jan heeft het niet zo op al dat beestenspul op de kamer. Ik vind het prachtig. Deze zat in de gordijnen en liet zich vangen. Had hem nog even in een glas gedaan zodat Jan hem kon zien. De gekko heb ik daarna weer lekker buiten vrijgelaten bij al zijn andere gekko vriendjes. En zo komt er weer een einde aan wederom een prachtige dag.