van purnululu naar El questro

Donderdag, 25 mei 2023 – Van Bungle Bungle naar El Questro

Vandaag moeten we helaas ook alweer vertrekken uit het meer dan mooie Purnululu (Bungle Bungle). Het eindstation van vandaag wordt El Questro. En dat gaat voor ons dan ook weer het beginpunt van de Gibb River Road zijn.

De wekker is vandaag niet nodig; met de allereerste zonnestralen ben ik wakker. Het is dan net 5 uur in de ochtend. Bij alle vogels is de aan-knop ook alweer op standje ‘aan’ gegaan. Wat een vrolijk gekwetter weer en wat een druktemakers toch. Het hopt ook weer vrolijk over de tent en ik kan dan alleen maar genieten. Jan is nog niet wakker. Die ligt met z’n muts op nog lekker naast mij te ronken. Het was weer een koude nacht, dus ik blijf lekker diep onder de dekens. Iets over half 6 is Jan dan ook al wakker. We blijven zo nog lekker even liggen om naar alle geluiden te luisteren. Om 6 uur klimmen we dan weer uit bed. Lekker even wassen en warme kleren aan. We rommelen al onze spullen weer bij elkaar en laden een karretje vol om alles naar onze Les te brengen. Om 7 uur dan weer aan het ontbijt. We doen lekker rustig vanmorgen, geen haast. We zijn met nog een paar reizigers de laatsten en krijgen van het personeel nog een extra pot koffie en een bakje om al het fruit dat over is van het ontbijt mee te nemen voor onderweg. Kijk, dat is lekker. Wordt anders toch maar weggegooid geven ze aan. Stukken sinaasappel, meloen en kiwi gaan zo lekker mee voor onderweg. Om 8 uur dan nog even voor tandjes poetsen en een plas terug naar de tent en de laatste rommeltjes mee. We zijn dan ook alweer vlot vertrokken. We weten dat we voor de weg het park uit ruim een twee uur nodig hebben. In totaal hobbelen we een dikke 60 km terug naar de Great Northern Highway. Voordat we de highway op gaan nog even de banden terug op spanning zetten. Het is dan bijna half 11 als we de Great Northern opgaan richting Wyndham. Onderweg maken we een stop bij een road house voor een kop koffie. Een stop voor een picknick lassen we in vlak voordat we linksaf de Great Northern vervolgen naar Wyndham (rechtsaf ga je de Victoria Highway op terug naar Kununurra). Een kleine 50 km ten zuiden van Wyndham zit de afslag naar de Gibb River Road en naar El Questro. We rijden echter eerst door naar Wyndham want we moeten tanken. Voor de Gibb moet je voorbereid zijn. Dus die starten we het liefste met een volle tank diesel. Het is trouwens ook nodig dat we tanken. Wyndham is trouwens ook maar een gat. We vinden er een oud tankstation en als ik de pompen zo bekijk ben ik blij dat ze ook nog gewoon werken. Wel leuk, zo’n oud vervallen tankstation. Huppeta, 100 liter diesel glijdt er in Les (bijna 200 AUS Dollar).

Volgetankt draaien we in Wyndham nog de weg op naar de ‘5 river lookout’. Mooie weg berg op naar een uitkijkpunt over 5 rivieren. En je kunt ver kijken. Wat een immens land is Australië toch. Je blijft er toch iedere keer versteld van staan.

Inmiddels loopt de klok ook alweer richting 3 uur in de middag. Houdt in dat we moeten gaan maken dat we op El Questro terecht gaan komen. Eerst moeten we zo’n 50 km terug naar de afslag naar de Gibb RR. Daarna nog een 40 km naar El Questro. Op de afslag naar El Questro zetten we de banden weer op spanning voor off road (lucht er uit). We raken inmiddels aardig bedreven hierin. Ik zet de banden op spanning en Jan maakt nog even de voorruit schoon. Les begint er nogal stoffig uit te zien

De laatste kilometers is weer een ruige gravel weg met diverse waterholes. En groter en dieper. Mooi, mooi. Iets over 4 komen we zo bij El Questro aan en checken in. Wij hebben hier een kamer met uitzicht op de tuin. ElQ is een verzamelpunt van reizigers en je kunt er van simpel camperen tot een luxere kamer huren. Het is er een vrolijke drukte. Mensen die hier het gebied willen verkennen, maar voor velen het begin of het einde van de GRR.

Voor ons het begin, maar pas over 2 dagen. Eerst gaan we hier ElQ verkennen.

Vanavond niet meer, de dag zit er grotendeels op. We eten heerlijk in het steakhouse van ElQ en landen meer dan voldaan weer op onze kamer. Daar eerst maar eens onze website bijgewerkt. Ik liep wat achter. Wat dat betreft ben ik blij hier met m’n datakaart die ik in Darwin gekocht heb. Die voorziet onze beide telefoons en laptop van goed internet vandaag.

zebedee springs en emma gorge

Vrijdag, 26 mei 2023 – Zebedee Springs en Emma Gorge

Na een lekker nachtje tukken loopt de wekker om 6 uur af in casa den Boera. Hup, rap uit bed want we willen vroeg op pad. Ontbijten doen we even niet aan, we willen naar Zebedee Springs. Dat is niet al te ver van ons adres (kwartiertje rijden) en moet heel mooi zijn. Het is echter ook maar klein, met beperkte parkeerplaats en beperkt in toegang. Enkel toegankelijk van 7 tot 12 uur in de ochtend. Maar…. Zebedee wordt bij iedereen aangeraden om te bezoeken, dus je gaat er zeker niet de enige zijn. En dat klopt. Als wij om 6.50 uur bij Zebedee aankomen is al volk dat ons voor is. Zebedee is een hot spring en geliefd om in te zwemmen. Het water dat uit de rotsen komt is zo’n 28 – 32 graden Celcius. De meesten komen daar dus om lekker in de poeltjes te zitten. Wij hebben wel onze zwembroeken meegenomen, maar houden het bij pootje baden. Het is er inderdaad mooi, maar klein. We maken er onze foto’s en besluiten dan om naar Emma Gorge te gaan. Dat is een categorie 4 trail naar waterpoelen en een waterval. Bij Emma Gorge zit ook een lodge waar we eerst nog een ontbijtje scoren. Maar rond 9 uur hebben we onze wandelschoenen aan, water en badkleding mee en beginnen we aan onze wandeling. Het is al wel vroeg heel warm vandaag, maar dat gaat de pret zeker niet drukken. Onderweg naar de poelen en de waterval kom ik een slang tegen in de struiken. Een dikke, lange bruine. Hij is me verder te snel af en verdwijnt in de struiken. Na een flinke klauterpartij komen we na een uur bij de eerste waterpoel aan. Sowieso was de hele trail een meer dan prachtige om te lopen (klimmen en klauteren), maar de traktatie zit op het einde van de trail. Na de eerste grote waterpoel is het nog een 5 minuutjes klimmen naar de tweede (nog grotere) waterpoel en de waterval.

Tsja… Weer prachtig. Jan treft er als eerste een slang die het water inzwemt. Ik tref later een tweede. Geen idee wat voor slangen dat het zijn. Het zwemmen houden we dan toch maar beperkt tot pootjebaden. Dat is ook heerlijk. En… je kunt dan ook snel weer op het volgende gespuis reageren als we een Goanna spotten die voor ons wil poseren. Mooi beest zeg.

Hij geeft me meer dan voldoende de tijd om goed op de foto te gaan. Kijk, dat is vandaag een mooie score aan beestenspul

Als we eenmaal zijn uitgekeken bij de waterval gaan we eerst nog terug naar de eerste poel. Daarin zien we weer veel vissen zwemmen. De kleuren van het water en alles eromheen zijn echt supermooi.

Eenmaal daar weer uitgekeken beginnen we aan de terugtocht. Het is inmiddels rond 12 uur. Het wordt dus een fikse wandeling terug op het heetste van de dag. Eenmaal terug bij Les eerst maar eens afkoelen bij de airco. Daarna karren we op ons gemak terug naar ElQ. Ik haal daar lekker wat te lunchen en voor de rest houden we een relaxte namiddag.

Vanavond nog lekker wat eten en dan hebben we weer een volle dag met avontuur en inspanning achter de rug. Wat een mooi gebied hier rond ElQ.

Hier in het winkeltje heb ik trouwens vanmiddag een boekje gekocht met alle type slangen van West Australië. Ik vind het toch steeds lastig dat ik de slangen die we zien niet kan identificeren. De slang die we begin deze week bij Lake Argyle op de weg aantroffen blijkt een zwartkop python te zijn. 100%jes. Kijk, dat maakt het toch wel af :-)  Het slangengespuis van vandaag moet ik nog even wat verder napluizen in het boekje, maar ik hoop dat die ook gaan lukken.

de el questro en chamberlain gorges

Zaterdag, 27 mei 2023 – El Questro Gorge & Chamberlain Gorge Cruise

Vandaag nog een hele dag te besteden in El Questro en we gaan geen seconde van de dag verliezen. Op tijd uit het mandje en om 7 uur zitten we bij onze buren (het Steakhouse zit achter onze kamer) al aan het ontbijt. We zijn op dat moment nog de enigen. Lekker rustig ontbijtje. Daarna vlot spulletjes voor de dag bij elkaar en springen we in Les richting de El Questro Gorge. Het is niet ver rijden, slechts een paar kilometer, maar we weten dat we een redelijk diepe rivier over zullen moeten steken. Hup…. We gaan ervoor!

Als we de afslag nemen naar de El Questro Gorge wordt de ‘weg’ snel slechter. Nogal veel stenen en kuilen. Al snel komen we bij de crossing waar we door moeten. Een bord voor de crossing geeft aan dat deze diep gaat zijn. We gaan het beleven. Ik denk dat als je eenmaal in zoiets duikt dat je met dezelfde snelheid maar door moet ploegen naar de overkant. En dat klopt ongeveer wel. Les duikt tot aan de motorkap onderwater. Je merkt dat de auto flink moet werken. We stuwen een behoorlijke boeggolf voor de auto uit en de auto begint water te maken. Dat merk ik aan de natte voeten die ik inmiddels in de auto heb. Les sleurt ons door de crossing en dan bereiken we met wat verhoogde hartslag de overkant. Ik denk dat we eerst maar even wat water moeten lozen uit onze Les.

Jan stuurt de auto even schuin een berm in. Eest de linkerkant leeg, en daarna andersom de andere kant. Alles wat we achter de voorstoelen in de auto hadden liggen heeft ook wateroverlast gehad, dus ook dat moeten we even herorganiseren.

Weer enigszins leeggelopen hobbelen we verder naar de parkeerplaats bij het begin van de El Questro Gorge.

Daar gaan we aan ons volgende avontuur beginnen. De El Questro Gorge is een pittige categorie 4 hike die na de waterpoel overgaat in een categorie 5 hike. Of we dat gaan doen is maar zeer de vraag. Op het punt waar het pad overgaat van 4 naar 5 ligt blijkbaar een grote rots waar je overheen moet klimmen om het tweede deel van de hike te doen. Om bij die rots te komen moet je zeker tot aan je middel het water in.

Het is echt een hele mooie tocht die we maken. Over rotsen, tussen palmbomen, en door de rivier klimmen en klauteren we naar de waterpoel. We doen een poging om bij de rots te komen, maar daar houdt het toch voor ons op; wij hebben geen dry-bag bij om onze rugzag en camera in te doen. Maar, niet getreurd, de tocht naar de waterpoel was meer dan prachtig. We maken een hoop foto’s en klauteren, glijden en klimmen weer terug naar het beginpunt. Om 8.30 uur waren we aan onze wandeling begonnen, en we zijn om dik 11 uur terug bij Les. Die moet ons weer de watercrossing over brengen…….

Het is gek, maar de terugweg is een groter spektakel dan de heenweg door de crossing. Voordat we er weer induiken zien we op het einde een auto staan. We kijken tegen de achterkant, dus we kunnen. Les neemt een snoekduik in de crossing en ploegt zich een weg naar de overkant. Wederom maken we water. We komen de crossing verder goed door en eenmaal aan de overkant zien we dat de auto die daar staat het niet helemaal gered heeft. Motorkap staat open en de berijders staan ernaast. We gooien Les schuin op het droge en eerst maar eens vragen of ze hulp nodig hebben. Blijkbaar hadden ze de overkant niet gered en zijn er door anderen uitgesleept. Ze staan nu op de sleepdienst te wachten om de auto verder af te laten slepen. De sleepdienst zit bij El Questro Station, dus dat zou goed moeten komen. Via de walkie talkie hebben ze inmiddels contact.

Als wij Les nog wat staan leeg te dweilen komt even later de sleepdienst ook al aanrijden. Gelukkig zitten ze hier dicht bij hulp. Je moet er niet aan denken dat dit ergens midden op de Gibb gebeurt.

Als wij eenmaal weer uitgelekt zijn vervolgen wij onze route. Het is inmiddels half 12. Vanmiddag om 3 uur hebben wij een tocht geboekt per boot door de Chamberlain Gorge. Die drie en een half uur gaan we gebruiken om voorraad voor de Gibb in te slaan. Zou precies moeten lukken; wordt wel krap. De geoliede machine van de den Boertjes gaat dan lopen

El Questro uit, banden op spanning voor asfalt, 90 km in tempo naar Wyndham, onderweg de supermarkt gegoogeld (lang leve Telstra-bereik hier op de highway), 12:55 uur bij de supermarkt, niet treuzelen met inslaan, 13.15 uur weer retour naar afslag ElQ, 14.01 uur bij begin ElQ, banden weer op spanning voor gravel, laatste route door ElQ naar Chamberlain Gorge, 14:45 aldaar……

Bij Chamberlain Gorge ligt de boot al klaar. Snel nog even een plaspauze en dan kunnen we tezamen met nog andere passagiers de boot op. Het is een boottocht van anderhalf uur. Leuke / mooie tocht en we zien rotswallabies, vissen en een krokodil (waarschijnlijk een saltie). De vissen is een verhaal an sich. Het zijn pistoolvissen. Die spugen naar insecten om ze in het water te laten vallen. De passagiers aan de zijkant van de boot krijgen ieder een handje visvoer. Als je je hand uitsteekt buiten de boot met een korrel visvoer tussen duim en wijsvinger, spugen de vissen naar je hand. En niet alleen naar je hand . Deze vissen spugen naar alles en iedereen als ze maar denken dat er eten aan zit te komen. Echt, te grappig.

De tocht eindigt met de krokodil dicht bij het eindpunt. Het was een leuke tocht om mee te maken. Na de boottocht karren we terug naar El Questro Station voor onze laatste nacht daar. Eten er weer bij het steakhouse en keren na een overvolle dag terug naar onze kamer.

Geen seconde verloren vandaag.