AUSTRALIË 2023

En we zijn vertrokken!!!

Hallo allemaal, we gaan weer op reis. Happy days waar we lang naar uit hebben moeten kijken. Voor 2020 hadden we een reis naar Australië gepland. Zo’n 6 weken voor vertrek in 2020 brak er een of andere pandemie uit en hebben we alles moeten cancelen. Daar ben ik toen behoorlijk chagrijnig van geweest… We zijn dat jaar niet verder gekomen dan twee dagen Giethoorn. Wel Chinees-vrij moet ik erbij zeggen. 2021 was ook geen groot spektakel, met een aantal dagen op Texel. Alhoewel we 2021 wel weer met een verre reis hebben afgesloten. December 2021 zijn we naar San Francisco gevlogen voor het 40e verjaardagsconcert van Metallica. Daar hebben we toen 2 weken USA van gemaakt en dat was weer heerlijk. Vorig jaar zomer hebben we 2 weken op Corfu doorgebracht, en dan nu…. Eindelijk de langverwachte reis naar Australië. Niet de reis zoals we die voor 2020 gepland hadden. Toen zouden we van Perth naar Darwin gaan, helemaal langs de westkust. Die plannen zijn gewijzigd en nu gaan we van Darwin naar Broome en daar trekken we in totaal een maand voor uit.

Inmiddels als ik dit zit te tikken, zitten we in de wacht op het vliegveld van Singapore. Voor ons is het nu 01.00 uur in de nacht van maandag (8 mei) op dinsdag (9 mei). We hebben er de eerste vlucht van Amsterdam naar Singapore op zitten. We trekken er wel wat reistijd voor uit. Afgelopen zondag zijn we al vertrokken en hebben overnacht in het Corendon hotel vlak bij Schiphol. Lekker makkelijk, geen gedoe, geen stress. Sven en Kim hebben ons weggebracht en aldaar nog lekker met z’n viertjes gegeten. Na het afscheid van Sven en Kim hebben we Max Verstappen de F1 van Miami zien winnen op onze hotelkamer en daarna lekker de oogjes dicht.

Om 6.30 laten we de wekker aflopen en dan is het douchen, spullen pakken en met de shuttle bus naar vertrekhal 3 Schiphol. Daar is het verre van heel druk. Hup naar de balie van Singapore airlines en kunnen we dankzij mijn Privium account businessclass inchecken. We laten op die manier de inmiddels toch wel grote rij met medepassagiers achter ons. Koffers zijn we in no time kwijt en binnen de gewichtslimiet van 30 kg (koffer 1 net geen 20 kg en koffer 2 een 24 kg). Netjes gepakt, al zeg ik het zelf. Bij de security blijkt niks te doen, dus dat hebben we vlot afgehandeld en met een kleine wachttijd ronden we ook de douane vlot af. Hoppeta. Allemaal easy peasy. Volgende adres, de Privium lounge. Ik ben al die tijd zuinig geweest op mijn Privium vrijkaartjes, dus Jan kan nu gratis mee naar de Privium lounge. Kijk, ergens moeten we het natuurlijk vandaan halen. Bij de Privium kunnen we gratis ontbijten, krantje lezen en op ons gemak nog eens naar de WC. Zo komen we de wachttijd prima door.

Wat wel trouwens even gemeld moet worden is het lijstje ‘vergeten items’. Die teller staat inmiddels op 2: Ik heb mijn hoed thuis laten liggen en Jan is zijn laadkabel voor zijn scheerapparaat vergeten. Tja….. De winst van de Privium kruipt op Schiphol dan maar in een nieuw scheerapparaat; losse kabels worden er niet verkocht. Een nieuwe hoed scoor ik waarschijnlijk in Australië weer wel. Ik heb thuis inmiddels een collectie hoeden

Voor de rest zijn we voorlopig ‘onder controle’.

Op tijd zijn we dan bij onze gate (G7) en starten ze ook lekker op tijd met het boarden van het vliegtuig. Stipt op tijd wordt er vertrokken en zijn we echt vertrokken.

En nu dan zitten we op Singapore Airport te wachten op onze volgende vlucht. De eerste heeft 12 en een half uur geduurd… ’t was effetjes doorbijten. Wel een prima vlucht overigens. Dus, voor ons nog even onze tijd 23.45 uur (maandag 8/5) zijn we hier geland. Op dat moment is het hier plaatselijke tijd 05.45 uur op de dinsdag morgen. Om 08.30 uur gaat onze volgende vlucht en we zitten inmiddels in de vertrekhal in de buurt van onze gate (A18). Flink vliegveld hiero trouwens. Nog iets meer dan een uurtje wachten en dan, hup naar Darwin. Nog een 5 uur vliegen ongeveer. We gaan het meemaken.

Voor nu ga ik weer afhaken. We zitten op 2/3 van de reis naar Darwin.

Dag 2.... door naar Darwin

Dinsdag 8 mei 2023

De vlucht van Singapore naar Darwin is verder uitermate goed verlopen. Die 5 uur vliegen was overdreven; is uiteindelijk 4 uur en een kwartier. Maar goed… De eerste vlucht van meer dan 12 uur hakt er toch wel in en dan is een meevaller op de tweede vlucht mooi meegenomen. Dus op tijd landen we in Darwin met geen groot vliegveld. Bij het uitstappen merk je direct dat je in een ander klimaat met een stuk hogere temperatuur ben terecht gekomen. Het is hier zo’n 32 graden Celcius. Als we eenmaal uit het vliegtuig zijn moeten we nog door de douane. Kleine wachtrij, maar als wij aan de beurt zijn is het zo gepiept. Even de paspoortjes door de scanner en verder zijn ze niet in ons geïnteresseerd. Eenmaal door de douane komen we bij de hal voor de koffers. Wachten is niet aan de orde; onze koffers staan daar al op ons te wachten. Nou, lekker vlot allemaal. Dan kent Australië nog één controlepunt, maar daar worden wij langsaf gedirigeerd. Onze koffers blijken niet interessant voor controle. De Aziatische medereizigers worden wel uitgerangeerd. Geeft niet, wij staan dus in no time in de aankomsthal. Daar eerst maar eens even geld gepind en dan naar buiten voor een taxi. Allemaal in no time voor mekaar, en zo zijn we rap in ons hotel; het is dan 16.00 uur plaatselijke tijd. Op onze kamer zijn we eerst een twee uurtjes in de relaxstand gegaan en een klein dutje gedaan. Daarna de wandelschoenen aan en zijn we te voet de stad in gegaan om wat te gaan eten. Direct gewoon maar in het normale tijdsritme zien te komen. Dat werkt het beste. Een restaurant hebben we met wat vragen vlot gevonden. Goed gegeten en toen weer terug gewandeld naar ons hotel. Rond 21.00 uur zijn we daar weer terug. Het enige was toen nog tandjes poetsen en hup het bed in voor een heerlijk lange nacht slapen….