udawalawe

Vanmorgen loopt om 7 uur de wekker al weer af. De zon schijnt, het is buiten al behoorlijk warm. De regen van gisteren is verdwenen. Om half 8 wordt er op onze deur geklopt. Het is Ravi die vraagt of ik een aanbeveling voor hem wil schrijven. Hij houdt een boekje bij waarin toeristen waarvoor hij gids is geweest wat kunnen schrijven. Ravi is ambitieus en hoopt met die aanbevelingen ook weer hogerop te komen. Hij heeft goed voor ons gezorgd dus ik schrijf een stukje in zijn boekje. Daarna gaan we ontbijten. Prem, onze hotelmanager is ook al wakker en ziet ons al aankomen. De lach gaat weer voluit. We zijn de enige gasten op dit moment in het hotel dus is alle aandacht voor ons. Gisteren hadden we al volop met Prem zitten kletsen en dat was gezellig. Vanmorgen haakt ie weer gezellig bij ons aan met zijn verhalen. Speciaal voor ons heeft ie onze tafel met bloemen versierd, het is een schat van een man. Na het ontbijt en nog even de tandjes poetsen komt Ravi de koffers al ophalen. Als we dan om ruim kwart voor 9 vertrekken worden we door al het personeel uitgezwaaid.

We rijden door Ratnapura waar de edelsteenverkopers ook al wakker zijn en gaan op weg naar Udawalawe National Park. Daar overnachten we 2 nachtjes en van daaruit willen we Udawalawe en Yala bezoeken. Beiden zijn natuurparken. Na onderweg nog een stop bij een tempel zijn we rond 12 uur al in het hotel. Daar opgefrist en om half 3 vertrekken we naar Udawalawe. Daar overgestapt in een open jeep, de tracker (verkenner) opgepikt bij de ingang (met iedere jeep gaat een tracker mee) en hup het park in. Onze tracker is een enthousiaste jonge gast die scherp is op alles dat beweegt. Vanuit de jeep ziet hij bijvoorbeeld een kameleon in een boom zitten. Deze zijn ten eerste niet zo heel groot en ten tweede neemt zo'n kameleon de kleur aan van zijn omgeving.

Vandaag zien we:

-    Olifanten

-    Buffels

-    Krokodillen

-    Apen

-    Diverse inheemse vogels zoals de groene bijen eter en de Kings fisher

-    Kameleon

-    Vossen

-    Herten

-    Mongoose (die moet ik voor de Nederlandse vertaling nog opzoeken)

-    Schildpadden

-    Arenden

Een hoop dieren gezien dus. De leukste was het baby olifantje wat steeds door twee olifanten beschermd werd. Het enige dier dat we eigenlijk nog gezien moeten hebben in Sri Lanka is het jachtluipaard, maar dat zal niet meevallen want die zijn er hier inmiddels ook al niet veel meer.

Het was weer een heel geslaagde safari; tot nu toe de leukste vonden wij. Vanaf het park weer terug naar het hotel. Daar een heerlijk verkoelende douche genomen, want het is in dit gebied weer tropisch warm. Nu weer lekker in bed een oogjes toe.

yala

Daar is ie hoor.....de kers op de safaritaart! Het jachtluipaard.

Verscholen tussen de struiken spotten we vandaag aan het einde van de dag het jachtluipaard in Yala National Park, het grootste natuurreservaat van Sri Lanka. Het kost de nodige tijd en moeite, maar het wachten vandaag is beloond. Yala vinden we een minder mooi natuurgebied dan Udawalawe, waar we gisteren echt een hele berg dieren zijn tegengekomen. Dat is in Yala niet het geval, dus wij hebben giga veel mazzel dat wij het jachtluipaard hebben gezien. Dat is voor de meeste bezoekers niet weggelegd.

Zo, nu zijn we klaar met al die safari's.

Vanmorgen zijn we om kwart voor 9 uit het hotel vertrokken naar het olifantenweeshuis dat zowat om de hoek van het hotel zit. Daar worden baby olifanten opgevangen waar wat mee is. Eentje mist bijvoorbeeld een poot, een andere heeft een misvormde poot. Verder de meesten zonder mama olifant. De olifant die een poot mist heeft een prothese aangemeten gekregen en kan daar verdories goed mee uit de voeten. Het is mooi om te zien, deze olifantjes worden uit het park opgehaald om te komen eten. Dat weten ze precies. De kleinsten rennen voor de rest uit met de slurf omhoog. Het ziet er grappig uit. Deze olifanten worden later uitgezet in het park als ze zelfstandig kunnen zijn. Het voeren duurt een 3 kwartiertjes, daarna gaan we direct verder naar Yala National Park en dat is een anderhalf uurtje rijden. Onderweg maken we nog een stop bij een tempel. Bij het zien van de eerste tempel nu ruim twee weken geleden was het nog oeh en ahhh, maar inmiddels hebben we er al heel wat gezien. Het blijft wel mooi, maar we weten wat we er gaan zien, dus zijn we met deze vlot klaar. Het geloof wordt er hier overigens nog altijd niet minder om. Er worden nog steeds nieuwe tempels gebouwd en langs de wegen komen er altijd nog steeds Boeddha beelden bij.

Rond 12 uur zijn we al bij Yala. Daar gaan we eerst naar de supermarkt om wat lekkers in te slaan. Het is de eerste fatsoenlijke supermarkt die we tegenkomen in heel Sri Lanka. In vergelijking met onze supermarkten blijft het echter primitief. Sommige artikelen, zoals luxe chocolade, kost hier omgerekend € 12,-. De Sri Lankaanse variant kost echter nog geen Euro. Een bus pringels kost 4 x zo veel als de Sri Lankaanse variant, alleen die is niet te lezen. We gaan natuurlijk voor de goedkoopste, het moet ergens vandaan komen.

Na de buurtsuper schuiven we aan in een restaurantje voor de lunch. Dat doen we op ons gemak, want we worden om 2 uur pas opgehaald door onze jeep.

Om 2 uur dus opgehaald, toen nog een half uurtje naar het park en daar hebben we dieren gespot tot dik 6 uur. Vandaag weer olifanten, apen, buffels, mongoose, pauwen, krokodillen een varaan en natuurlijk het jachtluipaard. Verder trouwens ook nog wilde zwijnen met heeeeeel veel jonge zwijntjes. Hieronder de varaan die we zijn tegengekomen.

Na de safari nog een half uurtje terug naar onze auto en toen weer terug naar het hotel. Dat ging verder in het donker en dat zijn volgens mij de meest gevaarlijke uren op de weg. Van al het vervoer op de weg heeft 50 % geen verlichting. Van de andere helft rijdt een groot deel rond met voor een deel kapotte verlichting. Verder gaat het leven op straat hier gewoon door als het donker is. Lantaarnpalen kennen ze hier ook niet, dus voetgangers, fietsers, vee, tuktuks, auto's, etc.....je komt het allemaal tegen. Om 8 uur waren we in het hotel (heelhuids gelukkig). Het was een volle, maar weer een mooie en geslaagde dag!