negombo

En daar ben ik al weer met het dagrapport van dag 2 in Sri Lanka.

Gisteren hebben we na de reis eerst lekker een paar uurtjes op de kamer gerust en wat geslapen. Toen had ik mijn eerste verslagje al in elkaar zitten. Maar de dag was eigenlijk nog helemaal niet om. Na ons rustmoment op een heerlijk koele kamer en even een douche zijn we hier in het hotel gaan eten. Mahesh had ons aangeraden om zeker de eerste dagen in het hotel te eten om te wennen aan alles. En gelijk heeft ie, want van wat we vandaag allemaal gezien hebben weet ik zeker dat je behoorlijk aan de schijterij gaat.....maar dat komt zo.

Gisteravond dus hier naar het restaurant en daar hebben we echt fantastisch gegeten. Het was BBQ avond en dat hield in dat je kon pakken wat je wilde en vlees en/of vis werd voor je klaar gemaakt op de grill. Een dergelijk buffet met zo veel keus zijn we eigenlijk in Nederland nog nooit tegengekomen. De garnalen zijn hier om je vingers bij af te likken en dat geldt eigenlijk voor alles. Dan heb je hier groenten en fruit dat we in Nederland niet kennen, dus dat maakt het buffet een groot avontuur en dan zullen we het over de toetjes verder maar niet hebben.

Na het eten zijn we nog over het strand naar zee gewandeld. Op de stranden worden fakkels geplaatst en dat maakt het alleen maar mooier. Als je in het donker over het strand loopt schieten de krabben onder je voeten weg en vleermuizen (geen kleintjes, geloof me maar) scheren over.

Na de strandwandeling kan ik de verleiding niet weerstaan om bij de sieraden winkel van het hotel binnen te stappen (we werden nog net niet binnengeduwd). Sri Lanka staat ook wel bekend als het edelsteenparadijs. De mooiste saffieren en robijnen komen hier vandaan. En dat is overal te merken aan de vele edelsteenwinkels. In het hotel zit een wel heel exclusieve. In de winkel zijn 3 medewerkers aanwezig en die gaan allemaal aan de gang om mij van alle gemakken te voorzien en sieraden om hals en vingers te schuiven. Ook Jan wordt in de watten gelegd, want die moet natuurlijk te vriend gehouden worden voor de financiële goedkeuring. Hoe lang we in het hotel blijven wordt natuurlijk uitgevist en als we zeggen dat we in dit hotel ook onze reis gaan eindigen worden de 3 musketiers helemaal gelukkig en stellen voor dat we gerust sieraden kunnen reserveren om dan nogmaals te zien (en hopen ze te kopen). Prachtidee allemaal, maar we trappen er lekker niet in. Later in de vakantie gaan we naar Ratnapura en dat is de edelsteenhoofdstad. Daar zijn ook de mijnen en DAAR wil/ga ik op edelstenenjacht! Heb wel een prachtige ring gezien waarvan ik het ontwerp in mijn koppie heb opgeslagen. Was superstrak gemaakt en de eenvoud maakte de ring alleen maar mooier.

Mij kun je niet gelukkiger maken op dat soort momenten. Jan was ook onder de indruk en deed vrolijk mee met het sieraden uitzoeken.

Al bij al een prachtige eerste dag al was het een reisdag.

Vandaag is het dus zondag en dat is hier ook meer een rustdag. Voor vanmorgen hadden we om 9 uur met Mahesh afgesproken. Om 7 uur onze wekker gezet, in de douche en gaan ontbijten. Wederom een buffet met veel te veel keus. Goed gegeten op weg gegaan. Op Mahesh hoeven we niet te wachten, die zit stipt om 9 uur klaar bij de receptie. De auto wordt voorgereden en hup daar gaan we. Jan stelde voor dat we op straat op Mahesh zouden wachten, maar voor Jan klaar is met zijn voorstel staat Mahesh al inclusief auto voor ons neus. We gaan vanmorgen in Negombo naar de vismarkt. De weg er naartoe vind ik al een belevenis waarbij we een kleine tussenstop maken voor het kopen van wat flessen water. Op de vismarkt is de lucht even wennen, maar als je er even in staat valt het mij mee. Ik had erger verwacht. Wat hier gedaan wordt is dat ze de vis drogen. Dat drogen gebeurt op kokosmatjes gewoon op de grond in de zon. Op de verse vis springen direct een hoop vogels om stukken vis te pikken, hygiene is ver te zoeken, hiervan krijg je de kakkeritus. Voordat de vissen te drogen worden gelegd worden ze opengesneden. Duizenden vissen liggen op deze manier te drogen. In totaal duurt dat drogen zo'n 7 dagen. Daarna worden de gedroogde vissen gesorteerd. Goede vissen worden in manden gedaan en gaan blijkbaar naar het binnenland voor consumptie. Verder wordt langs de weg ook verse vis verkocht. Daar liggen prachtige vissen bij zoals tonijn. Ook levende krabben en inktvis zijn te koop.

Na de markt weer in de auto en door Negombo gereden. Daarbij zijn we gestopt bij een Hindoe tempel en een christelijke kerk. Hier op Sri Lanka kom je volgens mij alle geloven tegen. Hindoe is de meest kitscherige. Met meer dan 3 miljoen goden om in het hindoeïsme te aanbidden is een hindoetempel een grote kermis. Wielen er onder en je hebt een carnavalswagen te pakken.

De kerk was een heel stuk eenvoudiger en meer zoals wij gewend zijn, alleen aan alle kanten open zodat de wind voor verkoeling kan zorgen.

Na de tour door Negombo zijn we net buiten Negombo in een bootje gestapt. Mahesh weet precies waar je terecht kunt voor excursies en heeft overal volgens mij zijn adresjes. Als we bij het bootjes adres aankomen worden we al toegezwaaid. Met z'n allen stappen we in het bootje voor een tocht van anderhalf uur door het Dutch canal (een kanaal dat de Hollanders in de 16e eeuw hier gegraven hebben) en over de rivier. Het werd een mooie tocht met voor ons een aantal verrassingen. Onderweg komen we namelijk prachtige vogels tegen en al snel spotten we onze eerste varaan. Die had ik niet verwacht. Uiteindelijk zijn we zeker wel 10 varanen onderweg tegengekomen. Dat zijn toch flinke beesten. Volgens Mahesh zijn het maar kleintjes, ze kunnen 3 meter worden. Deze exemplaren halen een metertje. Over de rivier vaar je langs mangrove en langs vele palmbomen. Halverwege de tocht hebben we een klein uitstapje gemaakt. Bij een of ander hutje wordt er aangelegd voor het proeven van een palmdrankje. Een kokosnoot groeit vanuit een bloem. Door in de bloei van de boom de bloem samen te binden kan er geen kokosnoot groeien, maar gaat de boom meer vocht produceren. Blijkt dat dat vocht zoet smaakt en 5% alcohol bevat. Dat willen we wel eens proeven natuurlijk. Onze drankjes moeten echter nog wel uit de boom gehaald worden!

We schatten de palmbomen op een hoogte van 20-25 meter. De man bij het hutje (niet de jongste) bindt wat gereedschap om en op blote voeten klimt ie tot boven in de palmboom (zonder valbeveiliging!). Daar hakt ie de palmbloem wat open en giet de drank in een pot. Via touwen hoog in de bomen klimt ie van de ene naar de andere palmboom en uiteindelijk naar beneden. Daar staan de glaasjes al klaar voor het drankje. Via een zeefje wordt de drank in de glaasjes gegoten en krijgen Jan en ik allebei een borrel kokospalmdrank. Het ruikt een beetje weeïg, maar de smaak is des te beter! Het is wat zoetzuur, maar erg lekker. Het is ook lauwwarm omdat ie net vers uit die bomen getapt is. Het is een speciale ervaring. We geven de man 500 rupees en die wordt daar weer gelukkig van (500 rupees= 3 Euro). Daarna zijn we met het bootje weer terug gegaan.

Wat opvalt is dat overal waar je langs vaart je wordt toegezwaaid door de mensen. Kinderen, mensen op brommertjes, vanuit huis, het maakt niet uit, er wordt gezwaaid.

Mahesh is duidelijk en zegt dat het de bevolking ook allemaal te doen is om geld. Toerisme neemt hier toe en dat heeft men in de gaten. Neemt niet weg dat ze vanaf hun brommertje al rijdend niet om geld kunnen vragen en toch zwaaien...

Voor onze eerste echte dag hier hebben we al een hoop gezien. Na de boottocht zet Mahesh ons bij ons hotel af en gaan we vanmiddag lekker relaxen. Morgen vertrekken we naar het noorden en is het de bedoeling dat we 's middags op safari gaan. Op tijd uit bed en eten; om 8 uur vertrekken we.