hervey bay, whale watch

Zaterdag, 29 september. Vanmorgen wordt er niet getreuzeld. Ik had de wekker op 5.30 uur gezet en dat resulteert erin dat ik om 5.15 uur wakker ben. Dan maar gelijk uit bed. Hoe eerder we weg zijn, hoe beter. We moeten namelijk voor 8.15 uur in Hervey Bay zien te komen en dat is een 2 uurtjes rijden volgens de navigatie. Wat een haast allemaal en waarvoor? Nou, toen wij gisteren hier in het hotel aankwamen lagen er folders om op whalewatch te gaan. En deze baai staat erom bekend dat hier veel bultruggen zitten in deze periode. En dan ben ik niet te houden natuurlijk.

Vanuit Bargara zou er ook een whalewatch te boeken zijn, maar als ik dat online probeer blijkt dat niet mogelijk op zaterdag. Bij de receptie geïnformeerd en inderdaad, pas weer op zondag. Vreemd. Maar niet getreurd, vanuit Hervey Bay is het wel mogelijk op zaterdagochtend. En dat komt verder ook goed uit, want vanuit Hervey Bay gaan wij laat in de middag met de ferry naar Fraser Island.

Lang verhaal kort, de whalewatch geboekt bij Tazman Ventures en maken dat we daar op tijd zijn. In dat soort gevallen zijn wij een geoliede machine. Nog voor de wekker ben ik dus wakker, Jan ook en dan is het hop uit bed, wassen, plassen, inpakken en 5.45 uur wegwezen. Ons ontbijt vanmorgen bestaat uit een broodje Nutella en een banaan. Reserves genoeg om op te teren. De route schiet lekker op, komen zo vroeg ook al kangoeroes en wilde zwijnen tegen en arriveren ruim op tijd (7.50 uur) in Hervey Bay.

De auto geparkeerd en de pier van waar we moeten vertrekken is snel gevonden. De boot waarmee wij vandaag op whalewatch gaan is geen grote boot. Dat is wat ons betreft al positief. Met vertrekken wordt niet getreuzeld en na 45 minuten varen is het al raak en komen we onze eerste bultruggen van vandaag tegen. Het is een volwassen vrouwtje met haar jong. Wij hebben toch al wel een aantal whalewatch tours gedaan in de laatste jaren, maar met jong zijn wij nog nooit eerder tegengekomen. Ik ga een lang verhaal kort houden m.b.t. de walvissen. De tocht eindigde om 13.00 uur terug in de haven van Hervey Bay en we hebben veel walvissen gezien. De foto’s zeggen voldoende en ik probeer ASAP een filmpje te plaatsen.

Eenmaal terug in Hervey Bay zoeken we een restaurant op voor de lunch. Die maken we maar wat uitgebreider aangezien we niet weten hoe e.e.a. vanavond zal gaan verlopen. Want voor 18.45 staat onze overtocht naar Fraser Island gepland. Om bij de ferry te komen moeten we nog 20 minuten rijden. We hebben tijd genoeg, maar zorgen er toch maar voor dat we op tijd bij het incheckpunt zijn. We melden ons daar om 15.00 uur. De auto gaat niet mee naar Fraser Island en we nemen alleen maar voldoende spul mee voor 2 overnachtingen, de camera en GoPro. De rest van de rommel gaat in de kofferbak van de auto en hopen we over 2 dagen weer terug te vinden. Bij het inchecken voor de ferry, check je ook gelijk in voor het hotel. De kleine koffer die we meenemen krijgt een label en die wordt daar weer op onze kamer afgeleverd. Met de bus word je verder naar de ferry gebracht en dan is het ruim een half uur varen naar Fraser Island. Ondanks dat wij een boeking hadden voor de ferry van 18.45 uur kunnen we gelijk mee. Handig, geen wachttijd.

En zo hebben we om 15.45 uur de ferry i.p.v. 18.45 uur. Zoals al eerder gezegd, een geoliede machine vandaag.

Kortom, we komen veel eerder dan gepland aan in het Kingfisher Bay Resort. We waren natuurlijk al vroeg uit de veren. Effe eerst maar eens lekker in de relaxmodus. Maar niet al te lang, want om de dag af te sluiten haken we nog aan bij de avondwandeling met de ranger. Een wandeling van een uur en we zien met name padden en spinnen. En niet zomaar spinnen, maar de meest giftige ter wereld. Ik heb er eentje op de foto kunnen zetten. De naam moet ik nog even opzoeken, maar dat komt wel goed. Na de spinnenjacht eindigen we in het restaurant en nemen alleen maar een toetje; we zitten nog vol van de late lunch. Daarna landen we op onze kamer en gaan we op tijd tukken. Morgen weer om 6.00 uur er uit zodat we op tijd klaarstaan voor onze 4WD tour over Fraser Island.