Etosha

Zondag, 7 juli. Etosha Safari Camp

De eerste week in Namibië zit er al bijna op, het is vandaag alweer zondag. Vanmorgen staan we voor zonsopkomst op. Het is dan nog heerlijk donker in de tent en buiten staan de sterren nog hoog aan de hemel. Aan de horizon de eerste sporen van de opkomende zon. Dat is het mooiste oranje licht wat je ooit zult zien. Inmiddels hebben wij dit al op meerdere plaatsen op de aardkloot mogen aanschouwen. De zonsopkomst hier doet mij ook weer vaak terugdenken aan Australië. We verspelen geen seconde van de dag en bij het licht van onze zaklamp handelen we onze ochtendrituelen af. De accu’s van de lichtjes in de tent zijn leeg (klein zonnepaneeltje). Het is op deze manier heerlijk behelpen en gelukkig hebben we gisteren niet veel meer dan het hoognodige uit de koffers gehaald. Dus dan zit de rommel er ook zo weer in. De zonsopkomst maken we mee bij de overkapping waar we ons ontbijt hebben. Dat staat inmiddels klaar en is een eenvoudig buffetje maar helemaal prima. Het Duitse gezin en de Duitse dames zijn ook al wakker en dan is het ook alweer vlot gezellig.

Eenmaal gegeten zijn we vlot op weg voor onze route naar het Etosha Safari Camp. Dit camp ligt aan de zuidzijde van Etosha en hier gaan we 2 nachten bivakkeren.

Het is een vlotte route over voornamelijk gravel en het laatste deel asfalt. We maken één stop in Outjo voor het voltanken van de auto en een pitstop bij de supermarkt in Outjo. Daar slaan we nog wat broodjes, water en appels in voor de komende dagen.

Langs de route vandaag ook het nodige aan wild en met name de wilde zwijnen zijn indrukwekkend met hun tanden links en rechts uit hun bek. Verder zien we onderweg met name Oryx en Springbok. Op een gegeven moment zien we een stukkie van de weg af een groep stokstaartjes. We gaan op de rem en keren de auto om ze beter te kunnen bekijken, maar ze zijn ons te vlug af en smeren em. De stokstaartjes staan dus NIET op de foto L

Maar niet getreurd, grote kans dat we ze nog tegen gaan komen.

Al op tijd komen we bij het Ethosha Safari Camp aan en dat ziet er super gezellig uit! Met een binnenplaats achter de receptie/restaurant en een zwembad. We zijn 2 nachten hier en kunnen morgen en overmorgen in Etosha doorbrengen. Dus voor de rest van de dag zijn wij in de relax-modus gegaan. Bikini en zwembroek uit de koffer en de middag hebben we verder luierend doorgebracht aan de rand van het zwembad.

Na de luiermiddag weer wat warms aangetrokken in ons huisje (zodra de zon onder is, neemt de temperatuur heel rap af…) en naar het restaurant voor ons avondeten. Ondertussen regelen we een Game Drive (safari tour) voor morgenochtend. Dat staat dus voor morgen op de planning. De rest van de avond wordt gevuld met eten en genieten van het kampvuur en de lokale band. Het is hier super gezellig J

Maandag, 8 juli. Etosha Game Drive

Vroeg uit de veren vanmorgen! Om 6.00 uur loopt de wekker af in onze casa. Vlot aankleden en om half 7 zitten we aan ons ontbijt. Om 7 uur worden we opgehaald voor onze Game Drive. In een grote safari jeep met gids gaan we vandaag een halve dag Etosha in op zoek naar beesies. Daar houden wij van.

Het Etosha park gaat open bij zonsopkomst en dicht bij zonsondergang. Geen klok dus.

Zonsopkomst is ergens tussen 7.00 en 7.30 uur. Om iets over 7 zitten we dik aangekleed in onze open safari jeep. Shirt, trui, winterjas aan en muts op en dan wegkruipen onder de deken die in de jeep klaarligt. Jawel, het is KOUD. Maar als de zon op is voel je de temperatuur ook stijgen. Halverwege de middag is het dan weer gewoon 30 graden Celcius, maar de hele ochtend blijft het lekker koel. Beter dan oververhit in zo’n safari jeep zitten.

Ik ga het verhaal van vandaag kort houden; we hebben een hele berg dieren gezien. Met name Springbok, Impala’s, Zebra’s, Gnoes, Giraffen, Jakhalzen en Oryx. Maar wat we ook gezien hebben is een Neushoorn, een Hyena en een groep leeuwen (8 vrouwtjes en twee mannetjes). Nou, dat maakt allemaal wel indruk. Zie de foto’s.

Wij hebben vandaag gekozen voor een halve dag Game Drive en dat is ook helemaal prima. Ruim 5 uur zijn we op pad geweest.

De middag brengen we net als gisteren weer luierend door bij het zwembad. Boekje erbij, helemaal top. In de avond weer prima gegeten en de band is er ook weer. De dag kan niet meer stuk.

Dinsdag, 9 juli. Door Etosha naar Mushara Camp aan de oostkant van Etosha

Vandaag gaat onze route door het Etosha park (we zitten nu aan de zuidkant ongeveer halverwege van Etosha) naar de oost-kant van het park. Dat is in totaal een route van zo’n 160 km. Voor de goede orde, wij zitten dus halverwege Etosha wat dus inhoudt dat het hele park een oppervlakte beslaat van zo’n 300 x 66 km. In totaal is de oppervlakte van Etosha een ruime 22.000 km2. Ik heb het zojuist even opgezocht, maar Nederland is in totaal een 42.000 km2. Kortom, Etosha beslaat de helft van Nederland. Dat is een flinke Beekse Bergen!

Vandaag begon onze dag onverwacht vroeg…

Gisteren toen we na het eten terugliepen naar ons huisje, kwamen we een bewaker op ons camp tegen. Even een klein praatje mee gemaakt. In het verleden is het wel voorgekomen dat toeristen in het kamp bestolen zijn. Dus wordt er bewaking ingezet (in vol ornaat kan ik je zeggen). Okay….

We wensen de bewaker een goed nacht en na tandjes poetsen vallen we in ons huisje in een heerlijke slaap. Totdat….. Midden in de nacht (2.50 uur) word ik wakker van een hoop gerommel rondom ons huisje. Ik lig gespannen te luisteren en dan fluistert Jan “ik hoor wat buiten”. Samen zitten we rechtop in bed met de bewaker en z’n verhaal in gedachten. Ik luister nog maar eens goed en dan hoor ik grazen. Huh? En pootgetrappel. Ik klim uit bed en gluur langs de gordijnen door de ramen. Staan er een stuk of 6 zebra’s op onze veranda. Samen begluren Jan en ikke onze bezoekers door het raam en dan ben je toch ineens heel vrolijk wakker. Als we na onze tweede ronde slapen weer wakker worden en ik inmiddels onder de douche sta, roept Jan naar binnen dat er 2 giraffen in de voortuin staan. Ik gooi de waterkraan dicht, sla een handdoek om me heen en sta 10 seconden later in m’n blootje bij een paar graden buiten naar 2 giraffen te kijken. Kijk dat is nog vrolijker wakker worden.

We trekken met een meer dan goed humeur Etosha in.

Het midden van Etosha is een grote kale zoutvlakte met daaromheen verschillende typen begroeiing. Bij de ingang van het park moet je een vergunning regelen. Alles wordt geregistreerd en bij het Visitor Centre in Okaukuejo moet je afrekenen. In deze plaats ook een oud postkantoor. Dus we kopen 2 ansichtkaarten voor onze papa en mama’s en die gaan vanaf hier, voorzien van een mooie postzegel, in de antieke postbus. Ik ben benieuwd wanneer de kaarten aan gaan komen.

En vanaf Okaukuejo beginnen we aan onze 150 km door Etosha. We doen er de hele dag over en het is prachtig. Vandaag zo’n beetje dezelfde vangst als gisteren qua dieren, alleen we ruilen de Neushoorn in voor 5 Olifanten en zien verder vandaag “slechts” één Leeuwin luierend onder een boom samen met de restanten van haar prooi.

Het is een prachtige dag en we verlaten iets over vier het park. Het is dan nog slechts 10 km naar het Mushara Camp. Daar aangekomen worden we weer allervriendelijkst ontvangen met wat te drinken en naar onze luxe tent begeleid. De tent is weer helemaal super. Daar gaan we het wel een nachtje redden. Het is gewoon jammer dat je af en toe moet slapen….